Ons avontuur in Namibië

Dag 20 Bezoek aan de Cheetah opvang.

Vandaag een rustig dagje ingepland het is tenslotte de laatste echte vakantiedag, want morgen rijden we terug naar Windhoek voor onze laatste overnachting voor we vrijdag terug vliegen naar Nederland. En we moeten morgen de auto wassen en voltanken en dat is een dingetje hoor, onze Nissan heeft nl 2 benzine tanks van zo’n 60 liter met slechts één vulopening en om die 2 vol te krijgen is een tijdrovende bezigheid aangezien de lucht uit de tanks nergens heen kan. Dus tijdens het tanken staan Berrie en ik constant de auto heen en weer te schudden om de lucht naar de vulopening te krijgen want waar lucht zit kan nu eenmaal geen benzine zijn. Dus trek er maar 20 minuten voor uit. En op de benzine meter is ook niet te zien of hij vol is want de meter gaat pas zakken als de eerste tank leeg is.

Maar dat is morgen vandaag brengen we een bezoek aan een Cheetah opvang op een kleine 100 km van onze lodge.

In deze opvang worden de wereldwijd bedreigde Cheeta’s opgevangen. Wereldwijd zijn er naar schatting nog slechts zo’n 9000 stuks waarvan er 2000 in Namibië leven

Veel boeren schieten de dieren af omdat ze hun geiten en schapen doden. De jongen blijven dan alleen achter en worden hier opgevangen, als ze überhaupt gevonden worden, en indien mogelijk later weer uitgezet in het wild. Ook hebben ze een programma met Anatolische Turkse herdershonden, dit is een speciaal hele grote rashond, waarvan ze de pups als ze 3 maanden oud zijn bij de jonge geiten zetten, de hond ontwikkelt dan een band met de dieren en zal ze gaan beschermen tegen elke soort bedreiging dus ook tegen Cheeta’s. De boeren kunnen dan zo’n hond kopen voor NAM$ 1000 = €60 incl een opleiding hoe met de hond om te gaan en hoeven dan de Cheeta’s niet meer af te schieten. Heel mooi plan dus. Wat ook nog schijnt te werken.

We krijgen een rondtoer per auto door het gebied waar een aantalvan de Cheeta’s leven die niet meer teruggezet kunnen worden.

Later zien we ook nog hoe de andere dieren gevoederd worden met voornamelijk ezel en paardenvlees. Want ze mogen geen levende dieren aanbieden.

Op de terugweg hebben we net als op de heenweg weer een roadblock van de politie, we hebben ons kapot gelachen om de vrouwelijk agente die ons aanhield en de papieren controleerde, ze deed ons erg denken aan de agente uit Police Academy, Laverne Hooks, die zwarte verlegen agente met die piepstem.

Nu terugkomst in onze luxe lodge nog ff mijn zwager gebeld via WhatsApp, die net als Sinterklaas op 5 december jarig is gelukkig is hij wel veel jonger dan de goedheiligman want hij werd 75 jaar jong. Daarna nog ff heerlijk gezwommen en onder de parasol gelegen en alvast dit stukje proza gedicht, kan ik vanavond eindelijk eens een keer op tijd gaan slapen.

Maar eerst straks nog even uitgebreid dineren.

Tot morrege

angeli

wat mooi weer om te lezen. Fijne Sinterklaas daar in het verre land

Tinekev

Prachtig verhaal weer , geniet nog van jullie laatste vakantiedag , en alvast een hele hoede terug reis , groeten van Rob &10

Paul Br

Ik heb genoten van jullie mooie verhalen. Prachtig, wat een belevenis.
Voor straks een hele goede terugreis.

Tineke

Fantastisch weer deze verhalen. Geniet nog van jullie laatste avond in Namibië. En een goede reis terug.

Marjan

Leuk om iedere x jullie verhaal te hebben gelezen. Geniet nog van jullie laatste dag. Goede reis terug.

Veronique

Hans ik heb genoten van je prachtige verhalen! Allemaal een goede reis terug.

Conny

Dank dat we met jullie mee mochten reizen. Voor nu nog lekker genieten en goede reis!

Willem jannie

Ja bedank dat we met jullie mee mochten reizen en voor nu goede reis terug naar huis groetjes